Диалоги на английском языке. Диалог 69. Променад-концерты. Часть 2.

 

There must have been many truly memorable concerts during your time as director of the Proms. Could you tell us about one of them?

The death of Princess Diana was particularly difficult because of course she lived just across the road in Kensington Palace from where the Proms happened in the Royal Albert Hall. We changed some programmes to make them more appropriate. On the day of her funeral, we put in Faure's Requiem to the programme. Very oddly we had programmed two or three requiems in that last two weeks of the season and they fitted very very well. We then lost another major figure of the musical world, the conductor Sir Georg Solti who was to have conducted the Verdi Requiem on the last Friday of the season and he had been a very good friend of Princess Diana and indeed had rung me up just after Diana's death to say that he wanted to dedicate this Verdi Requiem to her memory. As it turned out, he died just a week later and so another conductor, Colin Davies, took over that Verdi Requiem and dedicated it to both of them and it was a fantastically charged atmosphere in the hall. I can't remember such an electric occasion as that.

I understand there was also another spooky coincidence in the programme at the time of Diana's death? Could you tell us about it?

A wonderful American composer called John Adams had Written an absolutely wonderful piece which we were going to do on the last night of the Proms in 1997. Unfortunately, I mean it could have been called absolutely anything this piece, it's a whirling abstract piece of fanfare music. Unfortunately he had called it Short ride in a fast machine. And so it was perfectly obvious from the first moment that we had to take that piece out and change the programme.

Are there any embarrassing or amusing experiences you remember?

One of the things that was a real challenge to the Proms was the arrival of the mobile phone, because in the beginning people didn't know how to use them, when to switch them off and the Albert Hall is a very very big space and mobile phones would go off in concerts and it could be very embarrassing. Usually, because they were in the middle of the music, conductors just ignored them and people got embarrassed and switched them off. But there was one particular incident that was just so awful because Stravinsky's The Rite of Spring starts with a very very exposed quiet bassoon solo and Simon Rattle and the Berlin Philharmonic making one of their first appearances together at the Proms had just begun that piece when a mobile phone went off very loudly in the stalls and Simon Rattle stopped the bassoonist and turned round and glared at this person in the stalls and there was a round of applause and everything. So anyway, it restarted and the performance was a spectacular success and it was wonderful. But this was such an incident, that he had actually stopped it, that it became the subject of a lot of media attention and there were paragraphs in the papers and I had to go and be interviewed the next day at home for a Radio 4 programme about mobile phones going off in concerts, and in the middle of this interview, my own phone went off and it's a wonderfully classic little bit of tape. My embarrassment at the same thing happening to me.

Должно быть, было много запоминающихся концертов во то время, когда вы были директором Променад-концертов. Не могли бы вы рассказать нам об одном из них?

Смерть принцессы Дианы стала особенно тяжелой, потому что, ведь, она жила через дорогу в Кенсингтонском дворце, откуда Променад-концерты перешли в Королевский Альберт-Холл. Мы изменили некоторые программы, чтобы сделать их более подходящими. В день ее похорон, мы поставили в программу Реквиеме Фора. У нас была очень странная программа; два или три реквиема в последние две недели сезона, и они подошли очень, очень хорошо. Затем мы потеряли еще одну важную фигуру в музыкальном мире, дирижера сэра Георга Шолти, который должен был дирижировать Реквием Верди в последнюю пятницу сезона, и он был очень хороший друг принцессы Дианы и даже звонил мне сразу после смерти Дианы, чтобы сказать, что он хотел бы посвятить Реквием Верди в память о ней. Как выяснилось, он умер через неделю, так что еще один дирижер, Колин Дэвис, взял на себя Реквием Верди и посвятил его обоим из них, и в зале была фантастически напряженная атмосфера. Я не могу вспомнить такого же наэлектризованного события.

Я так понимаю, что был еще один зловещий случай в программе в момент смерти Дианы? Не могли бы вы рассказать нам об этом?

Замечательный американский композитор по имени Джон Адамс написал совершенно замечательное произведение, которое мы собирались исполнить в последний вечер Променад-концертов в 1997 году. К сожалению, я имею в виду это произведение можно было бы назвать абсолютно по другому, это вихревое абстрактное произведение фанфарной музыки. К сожалению, он назвал его Короткая поездка в быстрой машине. И поэтому стало совершенно очевидно с самого первого момента, что мы должны убрать это произведение и изменить программу.

Вы помните какие-либо неловкие или забавные случаи?

Одна вещь, которая стала настоящим вызовом для Променад-концертов это появление мобильного телефона, потому что в начале люди не знали, как ими использовать, когда их отключать, а Альберт-холл очень и очень большое пространство и мобильные телефоны могли звонить на концертах, и это очень мешает. Обычно, в середине концерта, дирижеры просто игнорировали это, и люди смущались и отключали их. Но однажды произошел инцидент, просто ужасный, потому что Обряд Весны Стравинского начинается с соло очень ранимого тихого фагота и Саймон Рэттл и Берлинский филармонический оркестр, которые впервые выступают вместе на Променад-концерте, только начали эту часть, когда в партере очень громко зазвонил мобильный телефон и Саймон Рэттл остановил фаготиста, обернулся и пристально посмотрел на этого человека в партере, отовсюду послышались аплодисменты и все такое. Так или иначе, этот концерт возобновился, выступление имело впечатляющий успех, и это было замечательно. Но это было такое событие то, что он остановил концерт, что стало предметом пристального внимания средств массовой информации, и были статьи в газетах, и я должен был дать интервью на следующий день для программы Радио 4 о мобильных телефонах звонящих на концертах, и в середине этого интервью зазвонил мой собственный телефон, и это удивительно классический кусочек взаимосвязи. Именно то, что меня смущает происходит со мной.

По всем вопросам пишите нам в группу ВКонтакте.