Диалоги на английском языке с переводом. № 86. Тема: Факт или вымысел.

Adrian Hodges is a British writer and producer who works in film, television and the theatre.

You've written a number of screenplays for historical dramas, for example, Rome, why do you think there is so much demand for historical drama and film?
Well, film and TV is always about good stories. I know that seems a fairly obvious thing to say, but the thing about history is it's jam-packed full with good stories, many of which people know, part, or at least vaguely know. If you say, 'I'm going to do a film about Robin Hood', you know that part of your audience at the very least will already have some knowledge of that story and they will think, 'Oh yeah, I quite like that story, so maybe there's something in there that, for me in that film.'

And there are many other examples, Rome is a, you know, is a canvas full of stories that have, you know, lasted for 2,000 years. So, you know, many people have vaguely heard about Julius Caesar, some of them know that story very very well, and so on and so on, or Caligula or whoever. So history is just an endlessly useful way of telling great stories from the past in a way that means something in the present. In a perfect world, you get a double hit, you, you tell a classic story, but you also tell it in a way that makes it resonate with the present.

Are historical films necessarily any more expensive than films set in the modern day?
Yeah, period is always more expensive. It's just something about the fact that you have to dress the film in a way that you don't have to dress a contemporary film. By 'dress' I mean, not just dress people who have to wear costumes that are authentic to the period. If your film is set in 1800, they all have to look as though they were, you know, dressed exactly as in that period. That all costs money. But 'dressed' also in terms of the way you make the houses look, the way you make all your decorations look, your furniture, everything has to be authentic to the period.

You have to make sure there are no cars, no aeroplanes, every shot has to be weighed up to make sure that there's nothing in it which, which betrays the period. There's nothing more ridiculous than a period film where you see a glaring anachronism, some detail that's horrible wrong. So unfortunately, all of that costs money and you have to have bigger crowds in many cases. Rome was a case in point. We needed big crowds. In the Senate you have to have, a certain number of Senators, all of them have to be dressed in, you know, in togas and so on. So I'm afraid it is just an expensive way of making films, yeah.

 

Факт или вымысел.
Эдриан Ходжес британский сценарист и продюсер, который работает в кино, телевидении и театре.

Вы написали несколько киносценариев на исторические драмы, например "Рим", как вы думаете, почему существует такой спрос на исторические драмы и кино?
Ну, кино и телевидение всегда имеет дело с хорошими историями. Я знаю, что скажу казалось бы довольно очевидную вещь, но исторические вещи битком набитые хорошими историями, многие из которых люди знают, частично, или хотя бы смутно. Если вы говорите: 'Я собираюсь сделать фильм о Робин Гуде, вы знаете, что часть вашей аудитории, по крайней мере, будет уже иметь некоторые знания об этой истории, и они будут думать: 'О, да, мне очень нравится эта история, так что, возможно, в этом фильме будет что-то и для меня.'

И есть много других примеров, Рим, знаете ли, это целая канва историй, которые, знаете, длились 2000 лет. Так что, знаете, многие люди краем уха слышали про Юлия Цезаря, некоторые из них знают эту историю очень, очень хорошо, и так далее и тому подобное; или Калигула, или кто-либо другой. Так что история - это просто бесконечный подходящий способ рассказывать большие истории из прошлого таким образом, чтобы это что-то значило в настоящем. В идеале получается двойной удар, вы рассказываете классическую историю, но рассказываете ее так, что она перекликается с настоящим.

Исторические фильмы всегда дороже, чем фильмы о нашем времени?
Да, прошлый период всегда дороже. Просто дело в том, что вам нужно одевать в фильме не так, как в фильме о современном времени. Под "одевать" я имею в виду не только одетых людей, которые должны носить костюмы соответствующие тому периоду. Если действие фильма происходит в 1800 году, они все должны выглядеть, как если бы они действительно были там, знаете, одетые точно, как в тот период. Все это стоит денег. Но "одеты" и в плане как выглядит дом, как выглядит интерьер, мебель, все должно быть аутентично тому периоду.

Вы должны убедиться, что нет ни машин, ни самолетов, каждый кадр должен быть проверен (взвешен), чтобы убедиться, что в нем нет ничего не соответствующее тому периоду. Нет ничего более нелепого, чем исторический фильм, где вы видите вопиющее нарушение хронологии, детали, которые ужасно не соответствуют. Поэтому, к сожалению, все это стоит денег, а вам часто требуется много людей. "Рим" как раз такой случай. Нам была нужна большая группа людей. В Сенате должно быть определенное количество сенаторов, все они должны быть одеты в тоги и так далее. Поэтому я боюсь, что это просто дорогой способ снимать фильмы, да.

 

master@onlinenglish.ru